ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΤΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΤΕΣ

Ακρίβεια ισοστάθμισης

Η μη ακριβής ισοστάθμιση του δαπέδου δεν είναι απλώς μια ταλαιπωρία, είναι δυνητικά επικίνδυνη, ιδιαίτερα για άτομα με κινητικά προβλήματα ή προβλήματα όρασης. Στην περίπτωση των χρηστών αναπηρικών αμαξιδίων, που μπαίνουν στον ανελκυστήρα προς τα πίσω, αυτός ο κίνδυνος μπορεί να είναι πολύ σοβαρός. Με τα σημερινά πρότυπα, η ακρίβεια ισοστάθμισης πολλών παλαιότερων ανελκυστήρων θεωρείται απαράδεκτη. Η σύγχρονη τεχνολογία inverter μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο πτώσης βελτιώνοντας σημαντικά την ισοπέδωση του δαπέδου.

Ποδιά θαλάμου

Μια ποδιά είναι ένας απλός σταθερός προφυλακτήρας τοποθετημένος στο περβάζι (κάτω από την είσοδο) του θαλάμου του ανελκυστήρα, για την προστασία τυχόν κενών που διαφορετικά θα εμφανίζονταν όταν ο ανελκυστήρας δεν βρίσκεται στο επίπεδο του δαπέδου. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τον απεγκλωβισμό παγιδευμένων επιβατών, όπου έχουν συμβεί θανατηφόρα ατυχήματα όταν οι επιβάτες έχουν πέσει μέσα από το κενό κάτω από τον θάλαμο και κάτω από το φρεάτιο του ανελκυστήρα.

 

  Πόρτες θαλάμου

  1. Ο κίνδυνος να χτυπηθούν οι επιβάτες από το κλείσιμο αυτόματων θυρών μπορεί να μειωθεί σημαντικά με την τοποθέτηση αισθητήρων ασφαλείας (φωτοκύτταρο ή φωτοκουρτίνα), που ανιχνεύουν την παρουσία επιβατών και αναστρέφουν τις πόρτες πριν τους χτυπήσουν
  2. Ένα ειδικό εργαλείο (κλειδί) για το ξεκλείδωμα των θυρών σε κατάσταση διάσωσης κανονικά αποτελεί μέρος του παρεχόμενου εξοπλισμού σε έναν σύγχρονο ανελκυστήρα. Ο ιδιοκτήτης πρέπει να διασφαλίσει ότι διατηρείται με ασφάλεια και σε ασφαλές σημείο για να αποφευχθεί οποιαδήποτε μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Παλαιότερος εξοπλισμός, όπου οι πόρτες μπορεί να ξεκλειδωθούν χωρίς ειδικό εργαλείο, είναι επιρρεπείς σε κακή χρήση και βανδαλισμό.

Επικοινωνία

Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι επιβάτες που ενδέχεται να παγιδευτούν στον ανελκυστήρα και να έχουν επαφή με τον έξω κόσμο, απαιτείται στους νέους ανελκυστήρες να διαθέτουν 24ωρο αμφίδρομο μέσο επικοινωνίας που να επιτρέπει μόνιμη επαφή με μια υπηρεσία διάσωσης. Αυτή η διάταξη ισχύει εξίσου για τους παλαιότερους ανελκυστήρες και η ικανότητα επικοινωνίας με τον έξω κόσμο αναμένεται από όλους τους χρήστες ανελκυστήρων. Ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής δύναται να μεριμνήσει με τη σύνδεση με υπηρεσία διάσωσης.

 

Πρόσβαση στο μηχανοστάσιο

Τα ασφαλή μέσα πρόσβασης (εισόδου και εξόδου) στο μηχανοστάσιο και στο τροχαλιοστάσιο είναι απαραίτητα όχι μόνο για τη συντήρηση / επιθεώρηση αλλά και για τον απεγκλωβισμό επιβατών που ενδέχεται να έχουν παγιδευτεί στον ανελκυστήρα.

  1. Η πρόσβαση πρέπει ιδανικά να γίνεται μέσω μόνιμης σκάλας. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, οι εναλλακτικές διαδρομές πρέπει να είναι ασφαλείς, χωρίς εμπόδια και καλά φωτισμένες.
  2. Η θύρα του μηχανοστασίου πρέπει να μπορεί να κλείνει και να κλειδώνει
  3. Δεν πρέπει να υπάρχουν ξένα αντικείμενα μέσα στο μηχανοστάσιο

Προστασία ηλεκτροπληξίας

Ο παλαιότερος ηλεκτρολογικός εξοπλισμός ελέγχου ενδέχεται να μην περιλαμβάνει θωρακισμένους ακροδέκτες που έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν την ακούσια επαφή. Η αναβάθμιση σε σύγχρονο εξοπλισμό μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ηλεκτροπληξίας κατά τη διάρκεια της εργασίας. O γενικός διακόπτης του ανελκυστήρα πρέπει να είναι κλειδωμένος για να προστετεύει από την επαναφορά του ρεύματος όταν μια εργασία βρίσκεται σε εξέλιξη.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΗΡΗΤΕΣ

Ασφαλείς χώροι εργασίας

Από το 1999, έχει καταστεί απαραίτητο για τους νέους ανελκυστήρες να παρέχουν επαρκή χώρο εργασίας στο πάνω και κάτω μέρος του φρεατίου του ανελκυστήρα, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ασφαλές καταφύγιο για τεχνικούς, επιθεωρητές και συντηρητές ανελκυστήρων. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος ή δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία ένα ασφαλές σύστημα προστασίας (πχ κολωνάκια κλπ), ενδέχεται να μην είναι δυνατή η πλήρης συντήρηση / επιθεώρηση. Η ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό το ζήτημα προκύπτει από ορισμένα πολύ σοβαρά ατυχήματα.

 

Κομβιοδόχος συντήρησης

Η εργασία από την οροφή του θαλάμου – απαραίτητο μέρος της συντήρησης – είναι μια δραστηριότητα υψηλού κινδύνου ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των κινήσεων του θαλάμου. Οι παλαιότερες κομβιοδόχοι συντήρησης μπορεί να είναι επιρρεπείς σε ακούσια λειτουργία και έχουν συμβεί σοβαρά και θανατηφόρα ατυχήματα με αυτόν τον τρόπο. Οι σύγχρονες  κομβιοδόχοι συντήρησης έχουν χαρακτηριστικά που μειώνουν τον κίνδυνο ακούσιας λειτουργίας. Όταν η κομβιοδόχος συντήρησης είναι ανεπαρκής, πρέπει να αντικατασταθεί με σύγχρονο τύπο, που να διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό (πχ μανιτάρι ΣΤΟΠ).

Κενά

Πολλοί παλαιότεροι ανελκυστήρες έχουν μεγάλα κενά μεταξύ του θαλάμου και του τοίχου του φρεατίου του ανελκυστήρα. Αυτά τα κενά είναι επικίνδυνα όταν άτομα εργάζονται στην οροφή του θαλάμου. Τα αυτά κενά πρέπει να προσττατεύονται για να εξαλειφθεί αυτός ο κίνδυνος. Οι προφυλάξεις που πρέπει να ληφθούν κατά σειρά προτίμησης είναι, κάθετα πλέγματα, κιγκλιδώματα στην οροφή του θαλάμου.

Επιπλέον φωτισμός

Δεν θεωρείται πλέον αρκετό να χρησιμοποιείται φορητός ή προσωρινός φωτισμός για εργασίες σε κλειστό φρεάτιο ανελκυστήρα. Υπάρχουν πλέον καθορισμένα επίπεδα έντασης φωτισμού που επαρκούν για να φωτίσουν την περιοχή εργασίας, ιδίως την μηχανή, την τροχαλία και τους άξονες

Οι ανωτέρω ελλείψεις  πρέπει να αποκαθίστανται με ευθύνη του ιδιοκτήτη / διαχειριστή και του συντηρητή  και να γίνεται επανέλεγχος.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
  1. Οι συστάσεις αφορούν τη βελτίωση της λειτουργίας και της ασφάλειας του ανελκυστήρα.
  2. Μετά από σημαντική μετατροπή στην εγκατάσταση του ανελκυστήρα (αλλαγή χρήσης του κτιρίου, αλλαγή ωφέλιμου φορτίου, αύξηση ταχύτητας κλπ) απαιτείται σύνταξη νέου τεχνικού φακέλου της εγκατάστασης του ανελκυστήρα.
  3. Η διάρκεια ισχύος της  Έκθεσης επιθεώρησης είναι 18 μήνες. Μετά την παρέλευση του χρόνου αυτού απαιτείται επανέλεγχος για την διαπίστωση τυχόν διαφορών από την παρούσα έκθεση ή την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία.
 
 
 
Πηγή: www.ela-aisbl.eu

Share this post

Scroll to Top